torrent de la masica

Vallfogona del Ripollès
el Torrent de la Masica

Al bonic poble de Vallfogona del Ripollès, podem fer una ruta circular molt entretinguda seguint el Torrent de la Masica. Si es vol caminar des del mateix poble, podem deixar el nostre cotxe aparcat prop de la església, encara que això comporta caminar uns dos quilòmetres per carretera de ciment, i no és massa agradable. L'alta opció és seguir aquesta carretera fins creuar la riera de Vallfogona i seguir de pujada fins trobar una bifurcació. Cal anar per la dreta fins trobar, a la nostra esquerra la Font de la Tosca, molt ben urbanitzada i que és pot seguir per un caminet molt protegit. El corriol puja a dalt de la font on  hi ha una antiga teuleria on els vallfogonins feien i coïen les teules que necessitaven per les seves teulades. Es una descoberta arqueològica d'una industria artesanal molt ben restaurada. Es mereix aquesta petita visita.

Tornem a la pista forestal i reprenem la marxa, passant per sobre un refugi pendent de restauració i, en girar una corba, veurem a l'esquerra un cartell informatiu del Torrent de la Massica, d'on surt el camí que ens portarà a gaudir d'aquesta excursió que és pot fer en qualsevol època de l'any. El camí és molt fàcil i agradable de fer per qualsevol persona i edat. Es recomanable això si, anar  ben calçat, ja que estem en una zona muntanyosa. També ens cal equipar-nos, segons l'estació de l'any, amb roba d'abric o per la pluja. No deixa de ser una excursió per camins de muntanya i, per tant, valen totes les recomanacions que de costum fem als excursionistes.

Tornem a explicar l'excursió seguint el curs del torrent, enmig d'un bosc bàsicament de ribera i on abunden els roures, bedolls, verns, pins, faigs i abundós en boixos,  avellaners i la molsa cobrint tota la pedra que encarrila l'antic camí.

El primer que trobarem és un petit cartell que ens avisa que a la nostra dreta hi ha una petita cabana de pedra seca que servia de aixopluc als pastors, llenyataires o caminants, en cas de maltempsada. Es un corriol un xic costerut però molt curtet, la visita és molt ràpida i podem tornar al camí i refer la marxa.

Les pedres cobertes de molsa, la vegetació ens envolta. El torrent baixa fressós al nostre costat i de vegades, la seva remor s'apaga ja que anem pujant constantment i al guanyar alçada ens apartem un xic de la frescor de l'aigua. Trobem ara un altre cartellet que ens informa que som a l'era d'en "paxana". Pugem per una giragonsa del camí a la dreta. Un faig jove ens ajuda per agafar-nos i no caure. Ens trobem de sobte en un planell construït per la mà del home, aixecant un mur de pedra seca molt ben construït i que, en mig del desnivell, permet tenir una petita era per batre el gra desprès de la collita. És realment un espai molt agradable, on fins i tot hi ha un petit banc que envolta un pi al centre de l'era, on hi podem reposar una estoneta.

Una vegada reposats tornem a baixar al camí que continua pujant per sobre la remor de l'aigua que baixa en petits salts i basses on podem veure alguns tritons pirinencs, (espècie protegida en greu perill d'extinció). Un xic més amunt trobarem un petit pont que travessa la riera i arriba a un salt molt bonic que aboca l'aigua a una bassa més gran que les que havíem trobat.Si el torrent porta molta aigua recularem i trobarem un camí que puja a la dreta abans de tornar a arribar al pontarró, seguint-lo, arribarem a la balma del Bouer, sembla que s'aixoplugaven els bous de la casa d'en Paxana.

Una vegada visitada aquesta balma, tornarem al petit pont i seguirem el camí esquerra amunt per acabar a la fi del camí en un amfiteatre fantàstic on baix.en uns salts d'aigua espectaculars.

Podríem continuar pujant però aviat arribaríem a una pista i sortiríem del bosc per arribar a terrenys de pastura de una masia. pensem que aquesta excursió queda molt bé fins aquest punt i recularem pel mateix camí fins retrobar la pista i desfer el camí a la font de La Tosca i Vallfogona, un xic cansats però molt satisfets i si portem la càmera amb una interessant col.lecció de fotografies d'un petit racó del Ripollès que sens dubte ens meravellarà.